Innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen

Stichting Bratelle is een Sociale onderneming (Social Enterprise). Dat wil zeggen dat wij innovatieve oplossingen zoeken voor maatschappelijke uitdagingen. De maatschappelijke missie staat voorop (impact first). Net als gewone bedrijven leveren sociale ondernemingen producten of diensten. Maar geld verdienen is geen hoofddoel, het is vooral een middel om de wereld een beetje beter te maken.

Maatschappelijk vraagstuk

1 op de 7 vrouwen in Nederland krijgt borstkanker. Bijna iedereen kent wel iemand in zijn of haar omgeving die borstkanker heeft (gehad). Een groot deel van deze vrouwen ontwikkelt, als gevolg van de behandeling, chronisch borstoedeem. Borstoedeem is onzichtbaar leed, waarover we niet praten, maar de gevolgen zijn groot, bij een niet juiste behandeling leidt dit tot meer gezondheidsklachten.

Wij zijn van mening dat iedere vrouw het verdient om er mooi uit te zien, ook (juist) na een behandeling voor borstkanker. Onze lingerie moet vrouwen meer zelfvertrouwen geven en het gevoel er weer sexy uit te zien. Onze ontwikkeling moet ervoor zorgen dat onze oedeembeha’s comfortabel en sexy zijn en worden gemaakt van slim textiel waardoor ze borstoedeem voorkomen en/of verminderen.

De ontwikkeling van de Bratelle beha moet bijdragen aan het maatschappelijke doel:

  • meer welzijn voor vrouwen met borstoedeem
  • meer bekendheid met en over oedeem (onderzoek stimuleren)
  • minder zorgkosten

Wij willen borstoedeem meer voor het voetlicht brengen en bijdragen aan meer bekendheid met en over borstoedeem. Daarnaast stimuleren wij onderzoek naar het ontstaan van oedeem en de behandelwijze.

Vaak maakt een ziekte in je directe omgeving dat je je veel bewuster wordt van je gezondheid. Dit aspect nemen we mee bij de keuze van de producent, materiaal en wijze van produceren.

Ons doel

De doelstelling van onze stichting is volgens de statuten: “het aangenamer maken van het leven van vrouwen tijdens en na het ontstaan van gezondheidsklachten”. Een brede doelstelling om te voorkomen dat we onszelf vanaf de start van onze maatschappelijke onderneming beperken en teveel kaderen. Wij willen out of de box kunnen denken, taboes doorbreken en onzichtbaar leed aan de oppervlakte brengen door het aanbieden van innovatieve oplossingen.

Om dit te bereiken ligt de focus op dit moment op de ontwikkeling van slim textiel. Dit textiel heeft een masserende werking waardoor de vorming van littekenweefsel en/of chronische borstoedeem kan worden voorkomen en/of verbetert. 

Wij financieren de ontwikkelingen door het ontplooien van activiteiten, de verkoop van producten, donaties, subsidies en sponsoring.